Zoeken in deze blog
woensdag 29 juni 2011
Dat verzin je toch niet
Laten we het erop houden dat ik een eigenwijze betweter ben. Een goed uitgangspunt voor een beschouwing van een moderne eetgelegenheid. Want wat is het geval? Langs de A2 (een van de drukste plekken van ons land) op het traject tussen Maarssen en Utrecht, waar Rijkswaterstaat zo'n 30 jaar op gestudeerd had wat het beste zou zijn voor de doorstroming van het verkeer is een eetgelegenheid verrezen. En geen kleintje ook. Het is niet ver van de plek waar een tunnel klaar ligt, waar alleen nog een veiligheidssysteem aangebracht moet worden. Dat duurt nog even. Maar toegegeven, de doorstroming van de auto's gaat steeds beter. Zo ook naar de nieuwe plek bij de Wall waar in één gebouw maar liefst 10 eetgelegenheden zijn. Leuk bedacht zo'n eetboulevard, naast de meubelboulevards, de autoboulevards. Oh nee, Footspot heet het hier. Een eetplek. Alleen een puntje: voor 10 restaurants is slechts één parkeerterrein. En ik nou maar denken dat planologen altijd vooruit denken als ze aan de tekentafel staan. Ze beschikken over alle gegevens: aantal autobewegingen, voertuigen per km weg, bevolkingsstatistieken. Op het nabijgelegen vrachtwagenparkeerterrein zoeken bezoekers die al een aantal rondjes over het parkeerterrein gereden hebben naar creatieve oplossingen om de auto kwijt te kunnen. Na een paar maal rondgereden te hebben besluit ik de auto maar bij een bedrijf in de buurt neer te zetten. In de hoop dat er na de maaltijd geen geel briefje op de voorruit zit. Yes, gelukt. Ik denk dat ik de volgende keer toch maar kies voor een gezellig restaurantje in de binnenstad waar ik op de fiets naar toe kan. Wat ik me afvroeg. Zouden planologen wel kunnen rekenen? Ik denk aan de tafel van tien. Hoeveel tafels zouden er in de tien restaurants samen zijn? Hoeveel zitten er gemiddeld aan zo'n tafel? Hoeveel gaan er in een auto? Komen de meesten met een volle auto of zijn er veel stelletjes? En vooral: wanneer komen de meesten? Laat dat nou net op etenstijd zijn. Dat is nou jammer. En lastig voor de planologie. Misschien dat ik daarom zo'n Macdrive gevoel had voordat ik het restaurant binnenstapte. Een tip voor de toekomst: maak naast de Footspot ook een extra Carspot of een goede openbaarvervoerverbinding. Ik wacht dus nog even.
Labels:
A2,
Footspot,
planologie,
Provincie Utrecht,
restaurants,
wall
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten